Kā nenonākt depresijā?

Gribu uzsvērt – ierakstā paustas tikai un vienīgi manas domas, kas balstītas dziļi individuālā pieredzē. Katram cilvēkam depresijas pieredze būs citādāka, jo tās izpausmes un pieveikšanas veidi ir raibi kā pupas. Tāpēc manis teikto vērts uztvert tikai kā vienu no daudzajām pieredzēm. Ja kādam tā palīdzēs, piepriecāšos, ja nē – sliktāk nekļūs. Šajā sadaļā būs idejas, ko darīt, lai depresijā nenonāktu, bet par to, ko darīt, ja tomēr esat tur nonācis, lasiet šeit. Savukārt, ja bedrē iekritis jūsu draugs vai tuvinieks, izlasiet šeit par to, kā labāk viņam palīdzēt.

Depresijā var nonākt jebkurš cilvēks jebkurā dzīves momentā. To, vai tas notiks vai nē, ietekmē daudzu faktoru kopums – iedzimtība, ārējie apstākļi, noturība pret stresu, dzīvesveids, raksturs un tā joprojām. Tomēr visefektīvākais veids, kā izvairīties no depresijas, ir vienkārši tajā nenonākt. Vienlaikus būs cilvēki, kas arī ievērojot visu zemāk minēto, tāpat attapsies depresijas ķetnās, bet daudziem cilvēkiem šo punktu ievērošana palīdzēs izvairīties no nevēlamās viešņas. Izlasot tos, jūs, visticamāk, teiksiet – nekā jauna. Tā arī ir – te nav nekādu brīnumu, bet viena lieta ir zināt, kā vajadzētu darīt, un pavisam cita – reāli darīt.

  1. Līdzsvars

Mēs bieži vien aizraujamies ar kādu darbu, projektu, aktivitāti un veltām tai sevi visu. Tā rīkoties motivē atbildības sajūta, īsie termiņi, mazie budžeti. Bieži vien vainojama arī mūsu neprasme plānot laiku, noteikt prioritātes, deleģēt darbus un pateikt “nē”. Arī atpūsties un izklaidēties šādos brīžos šķiet nepiedienīgi – nu kā tu brauksi slēpot vai iesi uz kino, ja darbi deg. Bet bieži vien darbs nemaz nav padarāms, vai arī tā veikšanai nepieciešams ilgāks laiks nekā mūsu fiziskā un garīgā veselība spēj izturēt. Pirmais parasti nobrūk ķermenis, mēs vienkārši saslimstam. Ja vēl nesaprotam, ka jāatpūšas, sāk brukt garīgā veselība. Tāpēc ir tik ļoti svarīgi uzturēt darba – privātās dzīves balansu, vai arī, kā nesen izlasīju vienā no lidojumu žurnāliem – jaunākā tendence esot darba un privātās dzīves integrēšana.

  1. Fiziskā slodze

Depresija visbiežāk piemeklē intelektuāļus, kas iztiku pelna un dzīvi bauda pamatā ar smadzenēm. Jebkuras fiziskās aktivitātes – pastaigas, vingrošana, dārza darbi, mājas darbi – ir nevis vēlami, bet obligāti. Katrs var atrast sev piemēroto darbošanās veidu, galvenais ir kustēties un ļaut smadzenēm kaut brīdi atpūsties.

  1. Miegs

Nereti mēs mēģinām visu dzīvē paspēt uz miega rēķina. Atkal jau – dažiem cilvēkiem pietiks ar piecām stundām, dažiem būs nepieciešamas deviņas vai desmit stundas, lai kārtīgi izgulētos. Bet izgulēšanās ir ļoti svarīga, un miega traucējumi ir vieni no pirmajiem vēstnešiem, kas liecina, ka kaut kas garīgajā plāksnē nav kārtībā. Ja esat vesels kā rutks, nekas ļauns nenotiks, ja piektdienas ballīte ieilgs līdz pieciem, bet, ja nejūtaties stabili, vajadzētu ievērot miega režīmu, ejot gulēt savlaicīgi, aptuveni vienā un tajā pašā laikā.

  1. Kārtīgs ēdiens

Taupība, slinkums, bet biežāk laika trūkums noved pie situācijas, kad brokastīs ieraujam kafiju, pusdienās nepaspējam aiziet, vai kaut ko fiksi ierijam pie datora un tad vakarā beidzot liekamies pilni. Īslaicīgi nekas traks nebūs, bet regulāra kārtīgas un daudzveidīgas ēšanas ignorēšana var novest pie visādām kaitēm, kas var būt arī depresiju veicinošas. Līdzīgi ir ar stiprajiem dzērieniem vai citām ne tik veselīgām vielām, kas palīdz atslābināties. Savu reizi glāze vai pat pudele vīna būs pat nepieciešama, bet, ja vakarā vairs nevar aizmigt bez vienas, divām, trīs… vīna glāzēm, kaut kas nav riktīgi.

  1. Smiekli un pozitīvas emocijas

Lasiet anekdotes, stāstiet jokus citiem, iedvesmojieties no citu pieredzes un stāstiem – dariet jebko, kas liks smaidīt vai smieties. Pētījumi apliecina, ka pat tad, ja mēs jūtamies draņķīgi, bet liekam savam ķermenim ieņemt pārliecinošas pozas un pasmaidīt, ķermenis aizsūta ziņu smadzenēm, ka nav nemaz tik traki un mēs pa īstam sākam justies labāk.

  1. Ņem to visu vieglāk

Pajautājiet sev, kas ir ļaunākais, kas jūsu situācijā var notikt, ja viss noies griezi. Un tad salīdziniet šo iznākumu ar mūžību. Vai iedomājieties uz mirkli, ja jūs esat nomiris. Kā citi tiks galā? Joprojām domājat, ka netiks. Tiks, tiks. Mēs bieži vien paši sabiezinām problēmas savā galvā un tad netiekam ar tām galā. Neliela “pofigisma” deva nāktu par labu daudziem perfekcionistiem un pārmērīgas atbildības pārņemtajiem.

  1. Nolaid tvaiku!

Spriedze, kas krājas, agri vai vēlu iznāks laukā kā tvaiks pa šķirbām. Un šķirba būs jūsu vājākā vieta – kāds orgāns, sistēma, galva. Labākais veids tvaika nolaišanai ir jebkādas fiziskās aktivitātes. Ja ir pavisam traki, labi palīdz izkliegšanās no sirds vienatnē – pie jūras vētras laikā, meža vidū, jebkur citur, kur var netraucēti bļaut. Veselīgi ir izraudāties, ja to varat. Man šķiet, ka kādreiz der arī trīs vīna pudeles ar draudzeni.

  1. Cilvēki līdzās

Ja vien ir iespēja, centieties būt kopā ar cilvēkiem, kas jūs iedvesmo un atbalsta. Un tikt vaļā no tiem, kas velk uz leju. Dažas šķiršanās būs sāpīgas, bet ilgtermiņā veselīgas. Būs arī situācijas, kad no šādiem cilvēkiem dažādu iemeslu dēļ netiksiet vaļā. Es lāgā nezinu, kā pareizāk rīkoties šādās situācijās, jo nekad tādā neesmu bijusi. Man ir aizdomas, ka vienīgais veids ir pateikt sev, ka esi darījis visu iespējamo, lai attiecības uzlabotu vai sakārtotu (un to arī darīt), tāpēc vienīgais, kas atlicis, ir neļauties otra provokācijām un stiprināt savu iekšējo mieru. Kā mēdz teikt – ja nevaram mainīt apstākļus, varam mainīt attieksmi.

  1. Hobiji un labie darbi

Ir svarīgi, lai vismaz kādu dzīves daļu jūs darītu lietas, kas tieši jums sagādā prieku un gandarījumu. Ja tas ir maizes darbs – lieliski, bet, ja nē, atrodiet kādu hobiju, kuru darot, laiks pazūd nemanot. Vēl ļoti veselīgi ir darīt labas lietas un palīdzēt citiem. Īpaši tad, ja pašam klājas draņķīgi. Jūs nepalīdzat citiem, lai gūtu labumu paši, bet tomēr tieši tā notiek un parasti jūs būsiet vislielākais ieguvējs. Kā piemēru varu minēt jogas praksi, kad cilvēki, kuri jūtas slikti, tiek aicināti apgulties apļa vidū, tad apkārt sēdošie viņus dziedina. Varbūt tās ir tikai manas iedomas, bet parasti visspēcīgāko efektu esmu izjutusi tieši sēžot un palīdzot citiem, nevis guļot. Protams, ir reizes un brīži, kad mums jāatļauj palīdzēt sev, arī tas mēdz būt grūti.

  1. Nesalīdzināšana

Tieši tāpēc mūsu dzīves ir tik interesantas, ka mēs paši esam atšķirīgi. Mūsu ķermeņi, intereses, talanti un ēnas – tie katram ir savi. Ir vērts iedvesmoties no citiem cilvēkiem, kas dara lietas, kas arī jums šķiet svarīgas, bet nepārcensties ar salīdzināšanu. Jogā mēs cīnāmies ar saviem stīvuma centimetriem, nevis apbrīnojam lokano blakus vingrotāju. Tava pastaiga pa ziemīgo Jelgavu ir vērtīgāka nekā jebkuras manas palmu bildes aplūkošana. Tu neproti dziedāt, bet varbūt tu cep garšīgākās tortes pasaulē. Ja ieslīgsiet “man tik labi nesanāk”, tātad “neesmu gana labs”, tātad “jācenšas vairāk” – nebrīnieties, ja kādu dienu attapsieties augstāk minētās “draudzenes” skavās.

Šīs ir pirmās domas, kas ienāca prātā kā profilakse depresijai. Tās noteikti nav vienīgās, jūs varat darīt vēl 100 labas lietas un nedarīt 100 citas. Un daudz kas no augstāk minētā nav tieši attiecināms uz depresiju, bet gan uz dzīves kvalitāti un noskaņu kopumā. Bet viss ir saistīts, kā mēs zinām.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s