Pārvietošanās

Ceļā, Pārvietošanās, Plānošana

Kājāmiešana

Ir pavisam burvīgs pārvietošanās veids – bez maksas un, pārvietojoties lēnām, var apstāties, kur vien tīk, satikt cilvēkus un papļāpāt, mierīgi nofotografēt ainavu, apskatīt tuvāk kādu puķi vai paklausīties putnus. Pasaule ir pilna ar dažāda garuma un grūtības līmeņu pārgājienu maršrutiem, atliek tikai atrast ērtus apavus un aidā! Esmu nogājusi klasisko Santjago ceļu pa Spānijas ziemeļiem, nelielu tā gabaliņu Francijā, Portugāles Ceļu, Okeāna jeb Ziemeļu ceļu, un šīs pastaigas viennozīmīgi ir vieni no maniem spilgtākajiem ceļojumu iespaidiem.

Stopēšana

Lai arī tradicionāli uzskatīta par bīstamu pārvietošanās veidu, tā ir brīnišķīga iespēja iepazīties ar cilvēkiem un pārliecināties, ka pasaule ir pilna ar labiem ļaudīm. Esmu stopējusi teju visās pasaules malās, un lielākoties tas ir patīkams process. Protams, ēnas puse ir neprognozējamība, jo var gadīties, ka ceļš ir kluss vai šoferi neatsaucīgi. Atsevišķās valstīs stopēšana nav ierasta parādība, tajās ir grūtāk noķert auto, citās savukārt, balsojot tiek apturēti maksas transportlīdzekļi – arī privātās mašīnas sagaida mazu un godīgu atlīdzību.

Stopējot vērts padomāt par to, lai tu būtu labi redzams pa gabalu un, lai šoferim būtu viegli tajā vietā apstāties. Ideāli, ja tas ir posmā, kurā jābrauc ar samazinātu braukšanas ātrumu. Es parasti izmantoju uzrakstītu plāksnīti ar vietu, kur vēlos nonākt, lai gan šai metodei ir savs mīnuss – ja uzrakstīsi pārāk tālu galamērķi, tad šoferi, kas brauks īsāku ceļa gabaliņu, tevi neņems (bet stopējot, kā zināms, every little helps). Laba stratēģija ir runāt ar šoferiem degvielas uzpildes stacijās (vai citās vietās, kur šoferi jau ir apstājušies), kur var mierīgi izrunāt par galamērķi, un galvenais – iemantot savstarpēju uzticību.

Savs transports

Velo, moto vai auto. Patiešām paša vai īrēts. Šāds transports dod vislielāko neatkarību, kā arī auto gadījumā var kalpot par naktsmītni atsevišķās situācijās. Auto, līdztekus īres un degvielas izdevumiem, manuprāt, rada arī visvairāk galvassāpju, īpaši pilsētās, jo stāvvietu nosacījumi mēdz būt gan dārgi, gan grūti saprotami.

Lidošana +

Uz tāliem galamērķiem varam nonākt ar dažādiem transporta līdzekļiem, tomēr visbiežāk izmantotais transports (ja vien jums vai jūsu tuviniekiem nav bailes no lidošanas) parasti ir lidmašīna. Lai tiktu pie lētām aviobiļetēm, ir vērts pierakstīties uz Latvijas tūrisma firmu, aviosabiedrību, zemo ceļu meklētāju e-pasta jaunumiem, kā arī sekot līdzi sociālo tīklu, piemēram, Facebook grupās ievietotajām akcijām. Ja šāda tipa informācija krīt uz nerviem, tad var mierīgi meklēt biļetes kādā no daudzajiem Latvijas vai ārvalstu biļešu meklētājiem brīdī, kad esat gatavi celties spārnos.

Ja plānojat ceļot ar zemo cenu aviolīnijām, vērts izpētīt viņu mājas lapas, var kombinēt maršrutu ar šīs vietnes palīdzību (http://www.low-cost-airline-guide.com/en/airline-route-map.htm) vai arī meklēt lidojumus ar lapas http://www.azair.eu/ palīdzību – tur iespējams “rotaļāties” ar dažādiem meklēšanas kritērijiem – cik pārsēšanās esat ar mieru pieciest zemākas cenas vārdā, vai esat gatavi lidot no kaimiņu pilsētu lidostām un tamlīdzīgi. Šī lapa būs ērta plānojot ceļojumus Eiropā, Vidusjūras reģionā un Āzijā.

Savukārt, ja ir vēlme doties kur tālāk, var izmantot kādu no vietnēm: matrix.itasoftware.com, skyscanner.net, kayak.com utt. Esmu pieradusi izmantot skyscanner.net – divas mīļākās šīs sistēmas iespējas, kuras izmantoju, ir – meklēt cenu mēneša griezumā, nevis konkrētos datumos, un meklēt lidojumus uz mērķi “Everywhere”, nevis konkrētu vietu. Parasti sāku ar lidojumu meklēšanu no Rīgas, bet tad pārliecinos, vai no Londonas, Berlīnes vai kādas citas pilsētas, uz kuru no mums var tikt ar zemo cenu lidmašīnām, nav pieejami stipri izdevīgāki cipari – citreiz ir, citreiz nav. Kayakā var apskatīties “Explore” sadaļu, atzīmējot kādu pilsētu, un tad lidošanas periodu – cenas nav viszemākās, bet pārskats labs.

Vērts atcerēties, ka dažādos reģionos figurē atšķirīgas lokālās aviolīnijas, kuras lielajos meklētajos neparādās, tāpēc nonākot konkrētajā reģionā, vienkārši sameklējiet internetā vai pajautājiet vietējiem par šajā apkaimē pieejamajām aviosabiedrībām.

Dažreiz, ja vien meklēšanas sistēma to paredz, var pamēģināt paspēlēties ar savu atrašanās vietu vai maksāšanas valūtu, citreiz arī lapas valodu. Var arī ieiet internātā incognito (Ctrl+Shift+N) un paskatīties, vai piedāvājumi tad atšķiras.

Ja neesat to izdarījis ātrāk, nonākot galapunktā, vērsieties lidostas informācijas centrā un pajautājiet, kāda ir lētākā/ātrākā nokļūšanas iespēja pilsētā. Tur parasti var paķert bezmaksas pilsētas karti, kas ir labs papildinājums vai aizstājējs elektroniskajām ierīcēm. Lētakā iespēja vienam cilvēkam parasti būs autobuss, vilciens vai tramvajs – šeit svarīgi izpētīt, vai no lidostas kursē parastās pilsētas līnijas (kā mums 22. autobuss) – tas parasti būs vislētākais variants.

Ja braucat ar taksometru, ir ļoti veselīgi iepriekš noskaidrot aptuveno cenu, lai jūs nepiekrāptu lielos apmēros – dēļ vietējās situācijas un valūtas vērtības nepārzināšanas. Taksī vēlams sekot līdzi maršrutam GPSā vai kartē, vismaz radīt iespaidu takša šoferim, ka sekojat līdzi notiekošajam – tas mazinās viņa vēlmi braukt līkumu līkumiem. Lidmašīnā vai lidostā ir vērts pameklēt citus ceļotājus, ar kuriem dalīt takša izdevumus, īpaši, ja lidosta atrodas patālāk no pilsētas centra. Īpaši jauki ir sadraudzēties ar lidmašīnas blakussēdētāju ar auto vai uzņēmuma apmaksātu taksometru – tā var tikt uz pilsētu par smaidu un paldies.

Lidošanas sakarā vērts pievērst uzmanību dažādiem faktoriem, man šobrīd nāk prātā sekojoši (daži šķiet pavisam banāli, bet pašai ir gadījies “uzķerties” ):

1) Pārbaudiet lieku reizi izlidošanas datumu un laiku – vienmēr atcerieties pārliecināties par laika zonu attiecīgā valstī.

2) Atcerieties, ka daudzās lielajās pilsētās ir vairākas lidostas, pievērsiet uzmanību, uz kuru no tām ir lidojums, īpaši, ja plānojam pārsēšanos. Nav slikti arī iepriekš izpētīt visu par termināliem – dažviet tie ir izkaisīti dažādās pilsētas vietās (piemēram, Filipīnu galvaspilsētā Manilā).

3) Noskaidrojiet, cik tālu no pilsētas atrodas lidosta un kādas ir nokļūšanas iespējas pilsētā, lai nesanāk situācija, kad autobusa biļete ir divreiz dārgāka nekā lidmašīnas. Tas pats attiecas uz nokļūšanu lidostā – šeit svarīgākais paredzēt laiku ar rezervi, jo Mērfijs nesnauž.

4) Pievērsiet uzmanību ielidošanas laikam – ir vietas, kur naktīs sabiedriskais transports nekursē vai arī lidosta (vai tās daļas) tiek uz nakti slēgtas.

5) Biļetes rezervēšanas gaitā jums, visticamāk, tiks piedāvāti n-tie pakalpojumi par papildus samaksu – vietas izvēle, papildus bagāža, pusdienas, apdrošināšana un kas tik vēl nē. Pārliecinieties, ka neko no tā netīšām neizvēlaties.

6) Bagāžas nosacījumi ir “vesela poēma” – tiem patiešām vērts pievērst uzmanību (dimensijas, svars, skaits), īpaši, ja lidojat ar zemo cenu aviolīnijām, lai nesanāk pārpratumi un pārmaksāšana. Es parasti lidoju tikai ar rokas bagāžu, bet tas nozīmē, ka jāatsakās no virknes ceļošanai noderīgu priekšmetu, ko var iegādāties, nonākot galā.

7) Pārsēžoties, esiet uzmanīgi ar transfēra laikiem, vismaz pāris stundas būtu vērts paredzēt šim procesam, pat, ja lidojums ir no tās pašas lidostas. Drošāk ir kādas stundas trīs, jo reisi diezgan bieži mēdz kavēties, kā arī lidostās mēdz būt garas rindas (īpaši tad, kad steidzies). Es labprāt izvēlos iespējas ar pavisam gariem transfēra laikiem – tādējādi var paspēt apskatīt pilsētu, kas ir pārsēšanās vieta.

8) Lidostā esiet aktīvs – ja ir kaut mazākās šaubas par lidojuma atrašanās vietu, reisa pārcelšanu vai kavēšanos – ejiet un runājiet ar lidostas vai aviosabiedrības darbiniekiem, citiem pasažieriem.

Diezgan līdzīgs stāsts būtu par vilcieniem, autobusiem, kuģiem un citiem kolektīvās pārvietošanās līdzekļiem. Katrā valstī/reģionā ir sava specifika – citviet plaši attīstīti visi transporta veidi, dažviet tikai viens vai pāris. Piemēram, Dienvidamerika ir autobusu zeme, Āzijas salu valstīs neiztrūkstoši ir dažādi peldlīdzekļi.

Plānojot pārvietošanos ar vienu vai otru transporta veidu starp valstīm, svarīgi iepriekš tikt skaidrībā, vai uz šo valsti ir nepieciešama vīza un kā pie tās tikt. Ir valstis, kur lidostās var miera vējos saņemt “visa on arrival”, savukārt šķērsojot sauszemes robežu pie tās tikt nevar vai arī process ir sarežģītāks.

Pārvietošanās pa pilsētu

Manuprāt, labākais veids, ja vien attālums, laiks un veselība atļauj, ir iet ar kājām. Otra brīnišķīga iespēja ir velosipēds, bet, protams, daudz kas atkarīgs no attiecīgās vietas infrastruktūras. Ir pilsētas, kurās atsevišķi sabiedriskā transporta veidi ir bez maksas (piemēram, gaisa tramvajs Maiami vai Staten prāmis Ņujorkā). Lielākoties pilsētās pieejamas biļetes, kuru darbības veidi mēdz būt raibi kā dzeņa vēders. Biļešu izmaksas un derīgums mērāms dažādās laika (stundas, dienas, nedēļas utt.) un distances vienībās (maršruti, zonas utt.). Lai arī katrā vietā sistēma jāapgūst no jauna, to ir vērts darīt, jo viena atsevišķa brauciena izmaksas parasti ir dārgākas nekā identisks brauciens ar elektronisko karti vai kādu no izvēlētajām laika/attāluma iespējām. Dažās valstīs, piemēram, Ķīnā, taksometra pakalpojumi ir tik lēti, ka situācijā, kad esat vairāki cilvēki, tas var izmaksāt pat mazāk nekā brauciens ar sabiedrisko transportu. Tomēr kopumā vienmēr ir vērts izmantot tos pašus transporta veidus, ko izmanto vietējie – tā parasti būs visizdevīgākā transporta alternatīva!

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.


Vairāk informācijas meklējiet mūsu privātuma politikā.